V hlavní roli: Filtr pevných částic - Část I
V roce 2010 dostala hlavní slovo v naftových motorech norma pro výfukové plyny EURO 5. Tím také vznikla povinnost automobilek osadit nově vyráběné modely novým doplňkem, filtrem pevných částic. Jak tento filtr funguje, jaké druhy se montují, jaké automobilky a do jakých modelů ho montují, jaké jsou výhody a nevýhody filtru se dozvíme v následujícím speciálu portálu zAuto.cz.
Co je vlastně ten filtr pevných částic?
Ve zkratce znamená DPF (Diesel Particle Filter) nebo Francouzský název FAP (Filtre Anti Particules). Právě francouzské automobilky Peugeot a Citroen (PSA) začaly jako první montovat filtry pevných částic do svých modelů.
Jak poznám přítomnost DPF ve svém vozidle? Naprosto jednoduše mechanickým testem. Stačí vzít bílý ubrousek, otřít vnitřní část koncovky výfuku. Pokud je koncovka čistá, patříte do skupiny „vyvolených“, a v autě máte DPF, jestli je ovšem koncovka černá, zanesená, znamená to jediné, filtr pevných částic nemáte. Pokud jste při koupi auta měli koncovku čistou a po pár letech a několika tisíc km navíc, je již mírně zčernalá, filtr pevných částic nejspíše mele z posledních sil a Vás čeká doplnění aditiva, nebo jeho výměna.
Jak už název napovídá, jedná se o filtr, který je umístěný ve výfukové soustavě. Jeho úkol spočívá v zachycování pevných částic zplodin a tím pádem zvýšit emisní čistotu naftových vozidel. Jedná se ve své podstatě o sítko, které zachycuje zmiňované pevné částice. Jakmile řídící jednotka vyhodnotí, že filtr je už dostatečně zanesen, spustí se regenerace filtru. Tím se zvýší teplota výfukových plynů přidáním paliva, obsah filtru při vysoké teplotě projde dalším spalovacím procesem. Tento proces se opakuje v rozmezí 600 až 1200km.
Pozor! DPF na scéně!
Už víme, co znamená zkratka DPF(FAP). Teď si musíme vysvětlit, co pro nás vlastnictví vozu s DPF znamená. Důležité je rozdělit tyto filtry na 2 kategorie, do první kategorie zapadají filtry s aditivem a druhá kategorie jsou filtry bez aditiva. Životnost filtru je u obou variant v rozmezích od 150 do 250tis km.
V případě filtru s aditivem, je nutné doplňovat již zmiňované aditivum, to se pohybujeřádově v rozmezí 50 až 120tis km. Cena za naplnění činí cca 4 000Kč. Tento systém dokážete rozlišit podle nádobky s aditivem, která je umístěna v zadní části karoserie. Aditivum se vstřikuje buď rovnou do nádrže při každém tankování, případně rovnou do výfukové soustavy. Úkolem aditiva je zvýšit oxidaci pevných částic snížením teploty jejich hoření asi o 100°C, což prospívá kvalitnější regeneraci filtru.
U filtrů pevných částic bez aditiva, je postup odlišný. Pracují ve dvou režimech, v prvním režimu (pasivní regenerace) se teplota pohybuje okolo 450°C, kdy probíhá přeměna pevných částic na CO2. Po ujetí cca 1000km přijde na řadu druhý režim (aktivní regenerace). Dochází při tom ke krátkodobému zvýšení teploty výfukových plynů, pomocí dostřiků paliva, kdy dojde k zažehnutí filtru, čímž se spálí zachycené částice.
Regenerace DPF…alfa a omega filtru pevných částic
Jak už bylo několikrát zmiňováno, filtr pevných částic potřebuje pro bezproblémový chod regeneraci. Bohužel automobilky nám nedopřávají jasného rozpoznání, kdy DPF potřebuje, případně je v regeneraci. Stačilo by jen, aby v těchto dvou případech, dala znamení jakákoliv kontrolka na palubní desce. Proto je nutné při rozpoznání regenerace spoléhat na chování auta, které moc nereaguje na plyn, je líné a také se zvýší aktuální spotřeba.
Při regeneraci je nutné u starších modelů jet alespoň 60km/hod, přičemž nejlepší pro regeneraci je dálnice, jelikož tempo na dálnici je převážně konstantní. Naopak moderní DPF se dokáže regenerovat již při volnoběžných otáčkách. Proto se doporučuje čas od času auto pořádně protáhnout, aby filtr mohl provést plnohodnotnou regeneraci. V případě přerušení regenerace se nic závažného neděje, regenerace se opět spustí při další možné situaci, jelikož celá regenerace se spouští už při nějakých 60% zanesení filtru.
Ovšem pozor, v případě že DPF nenecháte v potřebném intervalu zregenerovat, hrozí jeho zacpání, kdy je pak nutné navštívit servis, kde Vám celý filtr odborně vyčistí. Jenže nastávají i situace, kdy celý filtr je bohužel k vyhození a tady přichází ke slovu finanční stránka před ekologickou. Za tuhle „parádičku“ totiž zaplatíte v průměru od 40 do 150 tisíc korun, což může být klidně už cena Vašeho ojetého auta.
V dalším dílu se pozorně podíváme na životnosti a druhy filtrů u jednotlivých modelů a značek.
Děkujeme za Vaši pozornost a přejeme spoustu kilometrů bez poruch a závad.
Tým portálu zAuto.cz
www.zauto.cz